Vragen Over Artiesten - Vragen Over Opties En Boekingen

Het boeken van een artiest, muzikant of live muziek is voor u geen dagelijkse bezigheid. De meest voorkomende en belangrijkste vragen over een optreden hebben wij overzichtelijk voor u op een rijtje gezet. Op de meest voorkomende vragen kunt u hier een antwoord vinden. Wenst u liever persoonlijk contact? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via 010-786 49 20 of 06-28 47 16 13. Natuurlijk kunt u ook gebruik maken van het contactformulier op de contactpagina of ons direct een e-mail sturen. Wij staan graag voor u klaar!

WAT IS EEN OPTIE...?

Wanneer u nog niet 100% rond bent met de organisatie van uw feest of evenement, of wanneer u nog definitieve afspraken moet maken met de betreffende locatie, dan kunt u een vrijblijvende reservering aanvragen voor deze datum. Een dergelijke reservering noemen we een optie.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

HOE LANG IS EEN OPTIE GELDIG...?
Als u een optie plaatst dan wordt deze datum gereserveerd in de agenda. Een optie is 2 weken geldig. Daarna vervalt uw reservering automatisch op die datum.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

WAT ALS ER EEN ANDERE AANVRAAG OP DE DATUM VAN DE OPTIE KOMT...?

Het kan zijn dat er een aanvraag komt voor uw datum. Indien de andere opdrachtgever direct wil boeken, dan nemen wij eerst contact met u op. U dient echter wel binnen 24 uur te beslissen of uw optie als definitieve boeking geplaatst kan worden, of dat uw optie komt te vervallen. Daarom wordt er alleen een optie geplaatst wanneer wij uw contactgegevens hebben. Indien u niet bereikbaar bent binnen 24 uur, of wij geen reactie hebben ontvangen, zijn wij helaas genoodzaakt uw optie te laten vervallen.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

HOE KAN IK EEN OPTIE PLAATSEN...?
Om een optie te plaatsen kunt u telefonisch contact met ons opnemen, of via e-mail een aanvraag doen met daarin vermeld de locatie en tijden van het optreden en uw contactgegevens. U kunt natuurlijk gebruik maken van onze contactpagina.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

HOE LANG VOORAF MOETEN WIJ EEN OPTIE OF BOEKING PLAATSEN...?

Indien u een definitieve datum heeft voor uw feest of evenement is het verstandig direct een optie of boeking te plaatsen. Hoe langer u wacht, hoe meer de kans bestaat dat de datum bezet is. Sommige data zijn snel volgeboekt, soms al een jaar vooraf (denk aan feestdagen). Ook zijn er populaire maanden zoals December en de zomerperiode (vooral juni t/m augustus) met veel activiteiten. Ruim op tijd boeken is zeker gewenst. Ook hier geldt; hoe eerder, hoe beter!

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

HOE GAAT DE BETALING...?

Bij het boeken van een artiest, zoals Hugo, ontvangt u een boekingsovereenkomst / contract met daarin de overeengekomen betaalwijze, kijk hier dus even goed naar. Voor bedrijven en instellingen met een KvK en BTW nummer ontvangt u een factuur met het op dat moment geldende BTW tarief. Zoals gebruikelijk in de entertainmentbranche is een optreden op basis van vooruitbetaling. Dit is een standaardregel die in Nederland gehanteerd wordt bij het boeken van een artiest. De boekingen van Hugo worden verzorgd door HUGO live! Muziek & Entertainment Producties (of gaan via het door u gekozen boekingskantoor of evenementenbureau). Daarnaast werken wij samen met verschillende, erkende, artiestenbureaus. Bij het plaatsen van een opdracht ontvangt u van het betreffende bureau de betalingsvoorwaarden.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

WAT BETEKEND DE 'OPTING-OUT' OVEREENKOMST VAN DE BELASTINGDIENST...?

Deze overeenkomst is van toepassing voor bedrijven en instellingen. Het is de vervanger van de zgn. VAR-verklaring. Deze 'model overeenkomst van de belastingdienst voor het optreden van een individuele artiest' legt vast dat er geen dienstbetrekking is ontstaan en dat u dus niet verantwoordelijk bent voor de afdracht loonheffingen en zorgpremies. Voor meer informatie omtrent deze overeenkomst verwijzen wij u naar de belastingdienst.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

WAT ZIJN DE GEVOLGEN VAN EEN BOEKING ANNULEREN...?
Bij het annuleren of opzeggen van een overeenkomst of opdracht zijn wij genoodzaakt annuleringskosten in rekening te brengen. De hoogte van deze annuleringskosten is afhankelijk van het moment (termijn) van annuleren:

Annulering / opzegging tot 8 weken voor de optreeddatum: 

De annuleringskosten bedragen € 25,- ter compensatie van gemaakte kosten waaronder administratiekosten.

Annulering / opzegging tussen de 8 en 4 weken voor de optreeddatum:

De annuleringskosten bedragen 50% van de totale som van de opdracht.

Annulering / opzegging tussen de 4 weken en 1 week voor de optreeddatum:

De annuleringskosten bedragen 70% van de totale som van de opdracht.

Annulering in de laatste week voor het optreden:

De annuleringskosten bedragen 80% van de totale som van de opdracht.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.


ANNULERINGEN VAN AANVULLEND ENTERTAINMENT VIA HUGOLIVE! MUZIEK & ENTERTAINMENT PRODUCTIES

In alle gevallen geldt: het bedrag is altijd minimaal gelijk aan de werkelijke annuleringskosten welke wij aan derden zullen moeten voldoen bij annulering van de opdracht, vermeerderd met 15% administratiekosten over de som van de totale opdracht. Tevens is HUGO live! Muziek & Entertainment Producties gerechtigd om van de opdrachtgever alle kosten waarvoor wij aansprakelijk worden gesteld door derden, zowel gerechtelijk als buiten gerechtelijk, veroorzaakt door de annulering te vorderen. Denk in deze gevallen aan annuleringskosten voor eventuele geluidsbedrijven, podiumbouwers of artiesten die wij inhuren.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

WAAROM ZIJN ER ANNULERINGSKOSTEN...?

Boekingen voor artiesten worden vaak ruim van te voren vastgelegd. Wanneer een opdrachtgever op het laatste moment een boeking annuleert, kunnen wij die datum nooit meer vervangen met een andere boeking. Daardoor zijn wij genoodzaakt om een vergoeding te vragen voor de inkomsten die wij, buiten onze schuld, missen. Er zijn verschillende mogelijkheden om u te verzekeren tegen dergelijke kosten. Dis is zeker onmisbaar bij grote evenementen, maar denk ook aan de kosten van het annuleren van uw feest, partij of bruiloft. Neem eens contact op met uw verzekeringsadviseur om u hierover te informeren.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

KAN IK DE DATUM VAN EEN OPTREDEN VERPLAATSEN...?

Wanneer u de datum van een optreden wilt verplaatsen, dan geldt dat als een annulering van de bestaande overeenkomst / opdracht en het plaatsen van een nieuwe opdracht / overeenkomst. Daarbij moet u rekening houden dat er kosten verbonden kunnen zijn aan het annuleren van de huidige geboekte datum. Voor het plaatsen van een nieuwe opdracht (datum) doorlopen wij de normale aanvraag procedure om te zien of de nieuwe datum eventueel nog beschikbaar is. Indien beschikbaar dan wordt er een nieuwe overeenkomst opgemaakt.

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

HOE ZIT HET MET AFDRACHTEN VAN DE BUMASTEMRA...?

Wat doet BumaStemra? Heel simpel gezegd; wanneer u muziek gebruikt, dan verwacht de originele artiest / schrijver / componist een vergoeding voor het gebruik van zijn lied. Hiervoor zorgt de BumaStemra. Ook voor live muziek moet er afgedragen worden aan Stemra en zijn er bepaalde regels. 
Wanneer u een OPENBAAR evenement organiseert, dan bent u wettelijk verplicht om een licentie aan te vragen bij BumaStemra. Zij vragen hiervoor een vergoeding, afhankelijk van het aantal personen in het publiek of de grote van de ruimte. Vraagt u geen licentie aan dan kunt u een behoorlijke claim verwachten.

Voor privé feesten zoals bijvoorbeeld een bruiloft, verjaardag of jubileum gelden er andere regels; de feestlocatie waar u het feest geeft betaald voor zijn of haar locatie al een vast bedrag per jaar aan BumaStemra. Indien de aanwezigen op het feest behoren tot 'familie, vrienden of daaraan gelijk te stellen kring' en er wordt daarnaast geen toegangsprijs geheven voor het feest, dan is er geen toestemming nodig.

Alle gages van HUGO live! Muziek & Entertainment Producties, alsmede door ons geboekte artiesten zijn EXCLUSIEF afdrachten BumaStemra. De opdrachtgever / organisator is hier dus zelf verantwoordelijk voor. 

Heeft u vragen betreffende dit onderwerp neem dan even contact met ons op.

 

ALGEMENE VOORWAARDEN

Op iedere aanbieding of overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van toepassing. Bij het aangaan van een overeenkomst met de artiest(en) verklaart u op de hoogte te zijn en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

Bekijk de algemene voorwaarden.